PMKT
Het therapeutisch proces
Ouders / verzorgers die nieuwsgierig zijn naar de mogelijkheden die PMKT te bieden heeft, kunnen vrijblijvend en gratis een kennismakingsgesprek aanvragen. Daarna wordt (als er gekozen is om PMKT in te zetten) een intakegesprek ingepland en kan het therapieproces starten. Dit proces bestaat uit een aantal fasen, die hieronder kort worden beschreven. De duur van de therapie is sterk afhankelijk van de hulpvraag. In het algemeen kan de therapie binnen een schooljaar worden afgerond. De therapie wordt wekelijks op een vast moment gegeven.
Kennismakingsfase
In het vrijblijvende kennismakingsgesprek staat de hulpvraag centraal. Het gedrag en de gevoelens van het kind worden besproken met als doel om samen te kijken of PMKT passend zou kunnen zijn. Ook krijgt u informatie over de werkwijze van een therapieproces en de manier van werken in relatie tot de problematiek. Tevens is het een mooie gelegenheid om te ervaren of de behandelvorm en de praktijkruimte goed voelen en of er een klik is met mij als therapeut. Wanneer u de kennismaking als prettig heeft ervaren en ermee instemt om met de therapie te gaan starten, is dit hoe het traject verloopt:
Onderzoeksfase
In de onderzoeksfase staat de volgende vraag centraal. Wat is er aan de hand?
Om dit na te gaan volgt een intakegesprek met de ouder(s)/opvoeder(s) en een psychomotorisch onderzoek (PMO) met het kind.
Intakegesprek
Alle factoren die van invloed zijn op de ontwikkeling van het kind worden in dit gesprek besproken.
Psychomotorisch onderzoek
Uw kind komt 3 tot 4 keer een uur naar de therapieruimte voor observatie en of testen. Soms is er ook een observatie op school. Uiteraard met medeweten en goedkeuring van uw kant. Dit onderzoek vormt de basis van de therapie.
Advies
De uitkomst van het onderzoek leidt tot een onderzoeksrapport en persoonlijk advies wat met u wordt besproken. Als u instemt met de inhoud van het rapport en het voorgestelde advies, wordt een individueel behandelplan opgesteld en kan de therapie starten met de behandelfase.
Behandelfase
De duur van de behandeling is afhankelijk van de hulpvraag en de behandelresultaten. De therapeutische sessies duren meestal tussen de 45 en 60 minuten.
Belangrijke aspecten in opbouwende volgorde zijn: veiligheid - regulatie - relatie - gedragsverandering en transfer naar de dagelijkse setting.
Tussentijds zijn er voortgangsgesprekken met u als ouder(s)/opvoeder(s) en eventueel, uiteraard met uw instemming, met de leerkracht(en), (huis)arts of andere behandelaar(s).
Afrondingsfase
Wanneer er succesvol is gewerkt aan therapeutische doelen en het kind (weer) in zijn kracht staat, kan worden toegewerkt naar het afbouwen van de therapie.
Doel van de therapie is dat het kind en de belangrijke anderen in zijn leefomgeving weer op eigen kracht samen verder kunnen.
De therapie wordt afgesloten met een eindgesprek met zowel de ouder(s)/opvoeder(s) als ook het kind. In dit gesprek wordt teruggeblikt, momenten uit de therapiesessies aangehaald, succesmomenten en groei belicht en eventuele ontwikkelpunten en of advies gedeeld. De eindrapportage wordt doorgenomen en toegelicht waar nodig en gaat aan het eind van het gesprek mee naar huis.